Stefan Verhoeven, directeur van Miele Nederland en voorzitter van de stichting Witgoed, maakte op 12 april een stevig statement. “Elke schakel in de afvalketen van elektro-apparatuur zal verplicht moeten worden bij alles wat hij overdraagt of zelf verwerkt keihard aan te tonen dat hij dat volgens de regels doet en dat hij wat hij doet ook opgeeft aan het WEEE-register”. Het is een harde voorwaarde die de producentenorgansaties stellen aan hun commitment naar de overheid om de geregistreerde retourstroom van 65 % van de ‘put on market’ te halen.

Zoals het nu gaat is het voor producenten onmogelijk om de opgelegde verantwoordelijkheid te realiseren. Dat de producenten van witgoed al heel veel doen werd bewezen op 12 april. De deelnemers aan de door de stichting RTA, Recycling Technologische Apparatuur en Coolrec georganiseerde bijeenkomst ‘Ieders Pakkie An’ zagen met eigen ogen hoe daar in Dordrecht elke dag tussen de 1500 en 2000 koelkasten worden verwerkt inde Coolrec fabriek. Elke afgedankte koelkast die daar binnenkomt wordt fabrieksmatig gedemonteerd tot ‘monostromen’ materiaal.

Zo moet het met alle afgedankte apparatuur uiteindelijk gaan. Een bedrijf als Coolrec staat onder strikt toezicht via de Europese WEELABEX-certificatie. Op veel tussenhandel, opkopers die in de markt zijn, is geen toezicht. Een bron van zorg, waar duidelijk is dat vaak de waardevolle materialen voor grof geld worden verhandeld en onduidelijk blijft wat er met de ‘reststroom’ gebeurt.

Er is nog veel werk aan de winkel van de afval- en verwerkingsstroom en zonder dat de overheid de halve regelgeving omzet in een compleet sluitende wet en adequaat toezicht gaat het niet lukken. Politieke weerstand tegen meer regelgeving? Halve regels, dat zijn de meest overbodige regels die je kunt bedenken.

RTA Workshop”Ieders’pakkie an” bij Coolrec

auteur: Kees Groeneveld